Thursday, June 10, 2010

fikirkan ?

herhh , erita untuk hari neyh khas aku buatkan untuk SI KECIK yang sangat baik hati tuh ! semalam bila aku sampai jaa rumah tetiba ja kakak aku bg tahu yang ada orang mengata dekat abah aku . agak kurang ajar cara orang tuh menilai and mengata abah aku mcm tuh weeyhh ! aku memang begang gilaa bila tahu . rasa macam nak p bagi penampar ja dekat budak tuh !

heyyy , kau tak layak nak ckp mcm tuh dekat abah aku . kau jugak tak layak nak marah marah kalau kau tak tahu cerita yang sebenar ! aku bukan nak belahkan mana mana pihak . tp cara kau bekata tuh terlalu melampau da tidak boley d terima dek akal lansung okengg ! kau fikir dengan kau kata mcm tuh tadak mana mana pihak yang terasa ?

weyyhh , kalau si budak tuh tak terpekik bila nampak abah aku balek , abah aku takan tiba tiba nak pegy marah marah . sapa suroh budak tuh kurang ajar sgt . mulut tak tahu nak jaga sangat dah ka ? kalau taktau mai sini aku nak tlg ajarkan ! tak padan dengan budak kecik , dah pandai kurang ajar . nanti bila dah besar tatau laa nak jadi apa . nak ka org ckap ank yang tak terajar ?

heyy si kecik , kau tuh dah besar , cerdik lagi pandai dari keluarga aku ! tlg laah befikir mengikut cara orang besar dan matang sikit okeng ! jagan befikiran cetek macam orang kampung ! ilmu didada yang selama ini kau pelajari tuh kau letak d mana ? d kepala lutut ka ? aku nak tanya , org yang lebey tua ka yang kena hormat org yang lebey muda ? abah aku tak mintak balasan yang mahal mahal pong dari keluarga kau . dya cuma nak korang HORMAT dya sebagai bapa saudara . itu pong susah kah korang nak buat ?

aku tahu keluarga aku tak "sealim or sewarak" keluarga kau ! tp kami tahu hormatkan orang yang lebey tua ! buat apa berpakaian tutup litup tapi mempunya hati busuk dan tak boley nak menerima teguran dari orang lain lansung ? mungkin kau rasa abah aku neyh melampau bila tengking si budak tuh dengan kuat . tp , kau tak rasa melampau kah bila tiap tiap kali abah aku balek keja si budak tuh memekik mcm orang kurang sioman ? kau tak fikir apa perasaan abah aku ? sebelum nak berkata kata tolonglah befikir dulu !

dari kecik sampai laaah besar kami sekeluarga tak pernah merasa kasih sayang dari "beliau" . korang tak layak nak bandingkan diri korang dengan kami semua ! kami ditatang bagai minyak yang penuh ? hello ? bila pulak kau nampak ? kami tak pernar rasa dengki or busuk hati terhdap korang bila beliau menjaga korang dengan penuh kasih sayang ! sebab dari kecik lagi kami dah biasa hdup tanpa kasih sayang beliau .

kau patot besyukur kau mempunyai kasih sayang dari keluarga dan beliau . sepatutnya kau belajar menghargai dan menghormati beliau . kami tahu kau terlalu baik sampai segala kelemahan kau dapat ditutup dengan kebaikan kau tuh ! kenapa tiap kali kau pulang kau harus mengurungkan diri dalam rumah dan tak bergaul dengan sesiapa ? padahal rumah kau dan rumah aku langkah 10kaki pong dah sampai . kdg2 aku tefikir jugak , bila kau berada d U kau beperangai seperti ini jugak kaa ? or , myb kau tak mahu bergaul dengan kami sbb kami tak sepandai kau !

aku tulis neyh bukan sbb aku nak mengusutkan lagi keadaan . tapi kau mesti ingat . setiap pergaduhan ada puncanya . jangan hanya mendengar dari sebelah pihak sahaja . kau dah besar dan kau sepatutnya befikir lebey matang dari aku . renung2kanlaah .





p/s: kau nasihatkanlaah adik kau supaya jadi org yang tahu hormatkan org . jgn kerana nila setitik rosak semuanya . tolong belajar hormatkan org lain !

No comments:

Post a Comment